Barion Pixel
Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében.
Hungarian

Az egészséges napozás aranyszabályai

2023. 06. 16. 12:03:00 Petra l DrPatika
Az egészséges napozás aranyszabályai

Végre beköszöntött a nyár és elkezdődhet a napozó szezon! Még mielőtt elővennéd a fürdőruhát és a napozóágyat, érdemes elolvasnod ezt a cikket, ugyanis összeszedtünk pár fontos információt a napozásról, annak előnyeiről és hátrányairól, illetve a legfontosabb alapszabályokról.

 

Kezdjük az elején: az UV sugárzás

Az UV-sugárzás az ultraibolya vagy ultaviola rövidítése. Az UV-sugárzást három részre tudjuk bontani fiziológiai hatásuk alapján: UV-A, UV-B és UV-C sugárzás. Az UV-A sugárzás egész nap jelen van és a bőr mélyebb rétegeibe hatol be, azonban mégis ezt tartják a kevésbé veszélyesnek. Az UV-A sugárzás felgyorsítja a bőr öregedési folyamatait, felelős a bőr rugalmasságának elvesztéséért, a pigmentfoltokért és a ráncokért. Érdekesség, hogy a szoláriumgépek UV-A tartományban sugároznak.

Ezzel szemben az UV-B sugárzás általában 11 és 15 óra között van nagy mennyiségben jelen, ez felelős a szabad gyökök generálásáért, rövid távon napégést és annak kellemetlen tüneteit okozza, hosszabb távon pedig rákos elváltozásokat is okozhat.

Bőrgyógyászoktól gyakran hallani, hogy nemcsak napozáskor kell napvédő készítményt használni, és milyen igazuk van! Láthatod, hogy az UV-sugárzás egész nap jelen van, csak nem ugyanolyan intenzitással. Reggel indulás előtt érdemes alacsony faktoros napvédővel (vagy olyan arckrémmel, amely napvédőt tartalmaz) bekenni legalább az arcodat, azonban 11 és 15 óra között kiemelten figyelni kell a napvédelemre, és lehetőleg kerülni kell a hosszabb ideig napon tartózkodást.

 

Termékajánló

Az arcodnak nemcsak a nyári hónapokban van szüksége napvédelemre, ezért érdemes olyan arckrémet használnod, amely minimum 15 faktoros napvédőt tartalmaz. Ehhez ajánljuk a 25 faktoros Topiderm Daycreme terméket, amely minden bőrtípus számára alkalmas, védelmet nyújt a napfény és káros környezeti hatások ellen, antioxidáns tartalma pedig megelőzi a bőr idő előtti öregedését.

Egyik kedvenc termékünk a Natur Tanya SOLAR vitamin, ami egy igen összetett készítmény:

  • Napozás nélkül is segíti a bőrt sötétebb és egészségesebb pigmentációhoz juttatni.
  • Szoláriumozás és napozás mellett segít elérni a tartós barna bőrszínt.
  • 13 komplex összetevője védi a bőrt és szemeket a káros UV-sugarak ellen.
  • Antioxidáns tápanyagai fenntartják a bőr egészséges állapotát, illetve hozzájárulnak a sejtek oxidatív stresszel szembeni védelméhez.

A SOLAR vitamin alkalmazását az év minden napján javasoljuk, hiszen szedésével a nyáron megszerzett gyönyörű szín a téli, napfény-mentes hónapokban is fenntartható.

 

A napozás előnyei

Az UV-sugárzás fent említett káros hatásai miatt sokan félnek a naptól, inkább bezárkóznak a négy fal közé és csak akkor mennek napra, amikor muszáj. Azt javasoljuk, hogy Te ne ezt tedd, hiszen a napnak számos jótékony biológiai és pszichikai hatása is van!

 

D-vitamin

Biztosan Te is tudod, hogy testünk napfény hatására D-vitamint képes termelni, ezért a D-vitamint gyakran napvitaminnak vagy napfény vitaminnak is szokták nevezni. A D-vitamin segíti a kalcium csontokba való beépülését, erősíti az immunrendszert, véd a gyulladásos és autoimmun betegségek ellen, valamint segít elkerülni a szív- és érrendszeri megbetegedéseket. Hiánya angolkór kialakulásához, csontritkuláshoz, de akár pszichés betegségekhez is vezethet, ezért nagyon fontos a folyamatos pótlása, amelyet legegyszerűbben napfénnyel tudsz megtenni. De ne feledd, a fényvédő használata kötelező!

A téli hónapokban nehéz megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jutni, ezért ilyen esetben javasoljuk a D-vitamin pótlást, például a Natur Tanya tablettás és olívaolajban oldott kapszulás, valamint növényi kapszulába zárt D3-vitamin tartalmú étrend-kiegészítőivel. Továbbá ajánljuk még a GAL D3-vitamin cseppet, a kapszulás Swanson D3-vitamint, vagy éppen a D3 krémet.

 

Pozitív biológiai és élettani hatások

Fontos megjegyezni, hogy a napozás pozitív hatásairól kizárólag mérsékelt napozás esetén beszélhetünk. A szervezetünk a napfényt energiává alakítja át, amely hatására pozitív biokémiai reakciók indulnak el. Néhány pozitív hatás:

  • A napsugarak baktériumölő, fertőtlenítő hatásúak.
  • Napfény hatására felgyorsul a sejtanyagcsere.
  • Fokozódik az anyagcsere, mely hatására nő a vér oxigéntartalma és javul a test vérellátása. A fokozódó anyagcsere hatására a vércukorszint és a koleszterin szint is csökken.
  • A D-vitamin hozzájárul az erős csontokhoz.
  • A napozás javítja az általános közérzetet, csökkenti a lehangoltságot és a depressziót.

Pozitív hatások a bőrre

A mérsékelt napozás a bőrre is pozitív hatással lehet. Különböző bőrtípusok esetén, pl. szeborreás bőrnél különösen kedvező hatása van a napsugárzásnak, ugyanis csökken a faggyúmirigyek működése és javul a bőr állapota. A pattanásokra is kedvező hatással van a napfény szárító hatása, valamint a gombás fertőzések csökkentésében is fontos szerepet játszik. Végül, de nem utolsó sorban a hajunknak is jót tesz a napozás, hiszen hatékonyan száll szembe a zsíros fejbőrrel és a korpával.

 

A napozás hátrányai

Amikor a napozás hátrányairól beszélünk, akkor nemcsak a leégésre gondolunk, hiszen már az is káros tud lenni, ha sokat vagy napon, de egyszer sem égsz le és közben folyamatosan karbantartod a bőrödet. Természetesen itt is szerepet játszik a bőrtípus és a napra való érzékenységi hajlam, van aki rövid napozás után is rögtön leég, míg más hosszabb ideig is nyugodtan napozhat, leégés nélkül.

 

Negatív biológiai hatások

Mint fentebb említettük, az UV-A sugárzás behatol a bőr mélyebb rétegeibe, ezáltal károsítja a sejtek DNS-ét, ami pigmentfoltokhoz és ráncosodáshoz vezethet. A napozás egyértelműen legsúlyosabb következménye a bőrrák, vagyis melanoma, amely nem minden esetben gyógyítható és akár halálos is lehet, ezért a napozás legfontosabb aranyszabályait mindenképpen be kell tartani!

A túl sok napon tartózkodás ezenkívül napszúráshoz és hőgutához vezethet, amely kellemetlen tünetein túl szintén életveszélyes állapotot is előidézhet.

 

Negatív hatások a bőrre

Az UV-sugarak elősegítik a sejtek növekedését, ezáltal a hámképződés felgyorsul és szaru-felhalmozódás alakul ki, ami lényegében azt jelenti, hogy a bőr megvastagodhat és durva tapintásúvá válhat. A napozás egy kevésbé ismert negatív hatása, hogy következtében szőrtúltengés alakulhat ki, így a szőrszálak megerősödhetnek és megvastagodhatnak. Mindemellett az UV-A sugárzás károsíthatja a rugalmas rostokat és csökkentheti a kollagén képződést, amelyek hosszú távon a bőr korai öregedését, valamint az idő előtti ráncok megjelenését is okozhatják.

 

Alapszabályok napozáshoz

Most, hogy átbeszéltük a napozás előnyeit és hátrányait, jöjjenek azok az alapszabályok, amelyek betartásával egészségesen és hatékonyan tudsz napozni a kívánt aranybarna bőrszín eléréséért.

 

11 és 15 óra között kerüld a túlzott napon tartózkodást

Az UV-A és UV-B sugarak 11 és 15 óra között sokkal rövidebb utat tesznek meg a Föld légkörében, ezért intenzitásuk, ezzel együtt káros hatásuk jóval nagyobb, így ebben az időszakban érdemes kerülni a közvetlen napfényen tartózkodást. Amennyiben mégis a szabadban tartózkodsz, próbálj meg behúzódni az árnyékba, illetve viselj napszemüveget, kendőt vagy kalapot. Fontos megjegyezni, hogy az ultraibolya sugárzás nemcsak felülről érkezik, ugyanis visszaverődik a különböző felületekről is, amely tovább növeli hatását. A homok, a beton, a világos és fényes felületek, illetve a víz is visszaveri az UV-sugárzást, ezért árnyékban tartózkodás esetén is viselj fényvédő készítményt.

 

Megfelelő fényvédelem

A legfontosabb aranyszabály a megfelelő fényvédelem. Számos fényvédő készítmény található a piacon, ezért fontos, hogy a bőrödnek legmegfelelőbb terméket válaszd. Minél világosabb a bőröd, annál nagyobb a veszélye annak, hogy gyorsan leégsz, ezért napozás során figyel a fokozatosságra is: először pár perccel kezd, utána pedig fokozatosan növelheted az időt, ahogy a bőröd hozzászokik a napozáshoz. Mindezt természetesen naptej használata mellett!

Az SPF, azaz fényvédő faktor (Sun Protection Factor) a termék UV-B gátló hatását mutatja meg. Az optimális védelem érdekében a bőrgyógyászok a magas (SPF 30+), illetve a nagyon magas (SPF 50+) megjelölésű termékeket javasolják. Hogyha bőröd jól bírja a napot, hozzá van szokva, és kevésbé vagy hajlamos a leégésre, akkor napozáshoz választhatsz kisebb faktoros fényvédőt (SPF 15-25), de ezeket csak 11 óra előtt vagy 15 óra után javasolt használni.


 

Termékajánló

Napozáshoz szokott bőrre ajánljuk a Natur Tanya Verattiva 15 faktoros napozó spray-t, amely hármas hatásával véd az UV-A és UV-B sugárzás, illetve a szabad gyökök ellen is.

A gyorsabb barnulás érdekében próbáld ki a Natur Tanya Verattiva öregedésgátló gyorsbarnító spray-t, amely serkenti a barnulást, előhozza a bőr egészséges és gyönyörű színét, mindemellett pedig véd a káros UV-A és UV-B sugárzástól is.

A napozás utáni védelemről sem szabad megfeledkezni: a Natur Tanya Verattiva napozás utáni tusfürdő megnyugtatja a bőrt, segít megőrizni a barnaságot, illetve gondoskodik a bőr öregedésének gátlásáról és a mélyhidratálásról.

Fényvédő termékek alkalmazásánál figyelembe kell venni, hogy hatásukat akkor fejtik ki a leghatékonyabban, ha napozás előtt 20-30 perccel felkerülnek a bőrre. Nem szabad elfelejteni, hogy ezek a készítmények nem egész napos védelmet biztosítanak, ezért legalább 2 óránként újra fel kell kenni őket a bőrünkre. Vízben tartózkodás vagy fokozott aktivitás esetén ennél gyakrabban is alkalmazhatjuk a kedvenc naptejünket.

 

Gyermekek védelme

A gyerekek bőre különösen érzékeny a napsugarak káros hatásaira, ugyanis a bőrükben a pigmentációért felelős sejtek kevésbé aktívak, éppen ezért a 3 év alatti gyermekeket nem szabad kitenni közvetlen napsugárzásnak. Ezenkívül nagyon fontos, hogy a kicsiket minden esetben minimum 50 faktoros napvédővel, vagy kifejezetten gyerekeknek készült készítményekkel rendszeresen kenjük be. A napvédő mellett valamilyen kendővel vagy sapkával védjük a fejüket, illetve adjunk rájuk világos, lehetőleg fehér ruházatot, amely visszaveri a napsugarakat.

 

Megfelelő mennyiségű vízfogyasztás

Egy felnőtt ajánlott napi vízfogyasztása 2-3 liter, ez a nyári hőségben még inkább igaz. A nagy melegben többet izzadunk, ezért az elvesztett folyadékot folyamatosan pótolni kell, lehetőleg vízzel. A nyári hónapokban érdemes mindig magaddal vinned egy kis vizet, hogy bárhol legyél is, hidratált tudj maradni.

 

Mostmár láthatod, hogy a napozásnak egyaránt vannak előnyei és hátrányai is, azonban ha betartod a legfontosabb szabályokat, akkor egészségesen és hatékonyan tudsz napozni, az ajánlott termékekkel pedig megfelelő védelmet biztosítasz magadnak és a megszerzett barnaságot is meg tudod tartani.

Árukereső.hu